12 april 2019

Drie stappen om emo-eten aan te pakken!

Misschien heb je helemaal geen last van je eetgedrag ondanks dat je een emo-eter bent? Of beheerst het je gedachten zodanig dat je je maar moeilijk kan concentreren op je dagdagelijkse taken of werk? Je hebt misschien al een paar keer gedacht: "Misschien moet ik naar de psycholoog, want ik word gek van mezelf." In welke fase van emotioneel eten je ook zit, als je dit leest heb je er waarschijnlijk wel last van en ben je eventueel een oplossing aan het overwegen.

Ik moet je helaas teleurstellen, want ik ben je oplossing niet. Jijzelf bent de oplossing. Ik kan onmogelijk alles wat jij in je mond steekt er terug uithalen natuurlijk. Wat ik wel kan doen, is je de weg wijzen naar de oplossing en je op die weg begeleiden zodat je niet teveel zijwegen inslaat.

Stap 1: Bewustwording

Het woord bewustwording roept bij sommige cliënten het volgende op: "Ja, maar ik weet goed genoeg wat ik allemaal in mijn mond steek hoor. Ik wéét het wel allemaal." Maar er zijn ook cliënten die me zeggen: "Oei oei, ik denk dat ik nog niet half besef wat ik allemaal snoep. Het is binnen voor ik het besef."

In beide gevallen kan ik zeggen dat je je sowieso nog absoluut niet bewust bent van wat je eet, hoe het smaakt, hoe het ruikt, waar je eet, met welke intentie je eet, hoeveel je er precies van eet, hoe vaak je iets eet, met wie je eet, wat je voelt in je lichaam als je eet, hoe je je voelt voor het eten, wat je voelt na het eten, wat je denkt voor/tijdens/na het eten, in welke situatie je eet, bij welke emotie je eet, ...

Daar gaan we dus eerst naar op zoek, vooraleer we verdere stappen kunnen zetten. Zonder je volledig bewust te zijn van je eetgedrag, kan het ook niet echt veranderen natuurlijk. Je moet eerst inzicht krijgen en eruit leren om dan te kunnen/willen veranderen.

Stap 2: Omgaan met je emoties

De grootste valkuil is dat je voor de zoveelste keer op maandag begint met goede moed en met heel veel eisen en strategieën om gezond te eten en niet meer te snoepen. Wel, is het je al eens blijvend gelukt? Ik denk het niet, anders zou je dit niet lezen. Stap 2 is nodig om verlost te geraken van je emotioneel eetgedrag. Tijdens onze ontmoetingen werken we aan het omgaan met emoties. Dat lijkt een beetje overlappend met wat een psycholoog doet, maar de begeleiding is specifieker gericht op de emoties die je ervaart of probeert weg te drukken wanneer je dat pak koekjes naar binnen werkt. Met die emoties gaan we samen aan de slag.

Niemand ervaart graag negatieve emoties. Iedereen gaat er ook anders mee om. We kijken samen naar hoe jij er mee omgaat. Is dat een manier die goed werkt voor je? Of kamp je nadien steeds met schuldgevoel en een negatief zelfbeeld? We staan stil bij wat je doormaakt zodat je het voortaan kunt herkennen. Dan beginnen we met positieve energie, moed en innerlijke motivatie aan een constructievere manier om met je emoties om te gaan.

Stap 3: Een eetpatroon dat bij je past

Als jij hebt geleerd van je oude patronen en jezelf nieuwe manieren hebt aangeleerd om  emoties een plek te geven, dan kunnen we aan de slag met je nieuwe eetpatroon. Joepie, eindelijk is het zover! Een eetpatroon zonder stress, zonder extra kilo's en calorieën en vooral zonder dat eeuwige schuldgevoel. Ik schrijf je niet voor wat je wel en niet mag eten. We komen tot een gezond en gevarieerd eetpatroon waar jij je goed bij voelt. En wie voelt zich oprecht goed bij dagelijks 10 koekjes eten? Niemand natuurlijk. Dus laten we samen even kijken naar waar jij je wél goed bij voelt.

Heb je vragen of wens je verdere inlichtingen over mijn werkwijze? Neem gerust contact op en ik ga graag samen met je aan de slag!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x