07 maart 2019

Eet een diëtiste zelf gezond?

Twee weken geleden kreeg ik een cliënte op consultatie die me vlakaf zei: "Zeg me gewoon wat jij eet, dan word ik ook slank." Regelmatig krijg ik wel zulke vragen van cliënten die zelf de grip op hun eetpatroon kwijt zijn. Ze willen zodanig graag afvallen en lijken zelfs de laatste hoop bij mij te leggen. Ze verwachten dan ook dat ik als diëtiste een gezond eetpatroon nastreef.

Dat klopt, ik probeer mezelf continu bij te scholen over gezonde voeding en blijf daardoor up to date met de laatste wetenschappelijke nieuwtjes. Echter, ik merk dat het niet evident is om dit telkens op je eigen eetpatroon toe te passen. Sommige dingen gaan vanzelf, maar andere vragen wat meer toewijding en energie.

Ik ben voorstander van het 80/20 principe. Voor 80% bestaat mijn voeding uit groenten, fruit, volkoren granen, noten en vegetarische alternatieven. Maar de overige 20% houd ik voor het genieten. Het meeste geniet ik van cake of pannenkoeken. Ik denk wel dat ik bijna wekelijks cake of pannenkoeken eet, omdat ik het zooo lekker vind! Bij die 20% zit bijvoorbeeld ook restaurantbezoeken. Ik ga elk weekend op restaurant, ik kan er helemaal van ontspannen en genieten! De ene keer neem ik een verfijnd 6-gangenmenu en de andere keer neem ik enkel een hoofdgerecht. Ik probeer zoveel mogelijk af te gaan op wat mijn lichaam nodig heeft en wat mijn gevoel me ingeeft.

Heb jij al eens geprobeerd om de 80/20 regel toe te passen? Het is niet makkelijk, want velen vinden het makkelijker om  helemaal ongezond ofwel helemaal gezond te eten. Maar zwart/wit blijft nooit lang duren natuurlijk, tenminste niet zonder vervelende gevolgen (zoals overgewicht, ondergewicht of eetgestoorde gedachten). Ik probeer telkens aan te raden aan mijn cliënten om gewoon normaal gezond te eten en de lekkernijen te bewaren voor momenten waarop ze er écht zin in hebben. Dit advies werkt het makkelijkst wanneer ik dit zelf ook zo toepas in mijn eetpatroon. Zo begrijp ik als geen ander hoe uitdagend, maar ook hoe makkelijk het is om balans te krijgen in je voedingspatroon.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x