06 juni 2019

Gezond eten op vakantie?

Nu breekt de periode aan van vakantie en ontspanning. Ik merk dat dit voor velen een hoop stress met zich mee brengt wat betreft voeding. Nog snel afvallen voor ze in bikini op het strand paraderen. Maar wat dan op vakantie zelf? Wat moet je eten? Sommigen laten zich helemaal gaan en komen met extra kilo's terug thuis. Anderen ontzeggen zich alles op vakantie om er maar slank uit te zien op het strand. Misschien ligt hier de oplossing niet...

Waar draait vakantie om? Voor de één is avontuur en uitdaging belangrijk, voor de ander is volledige ontspanning en me-time primair. Iedereen heeft andere behoeftes op vakantie, maar uiteindelijk heeft elke vakantie wel 1 ding gemeenschappelijk: even je hoofd leegmaken. Daarom helpt het dus niet als je continu met je voeding bezig bent op vakantie en elke hap die je neemt gaat analyseren. Het helpt je ook niet om je volledig te laten gaan en dubbel zoveel te eten dan thuis. Want dan heb je op vakantie toch dat ene vervelende stemmetje dat zegt dat je weer veel bent aangekomen en dat er thuis allemaal terug moet afwerken.

Probeer op vakantie prioriteiten te stellen. Waar ligt je voorkeur? Als voorbeeld: misschien hecht je meer waarde aan leuke restaurantjes dan aan verfrissende ijsjes tussendoor, misschien ben je een echte levensgenieter en vind je het leuker om te genieten van alcohol met een hapje of misschien ben je een echte bourgondiër en geniet je meer van grote maaltijden. Kies wat jij het leukste vind. Een eetpatroon van én een ijsje én wijn met hapjes én een 5-gangenmenu zorgt er uiteraard voor dat je waarschijnlijk bent aangekomen op vakantie.

Probeer bewuster te kiezen voor wat jij écht belangrijk en lekker vindt. Ik kies meestal voor leuke restaurantjes. Daar kan ik echt van genieten. En misschien dat ik dan 2 ijsjes eet op een lange vakantie van 3 weken. Maar ik ga me niet overladen met wijn én hapjes én ijsjes én 5-gangenmenu's. Ik kies waar ik het meeste aan heb. Voor ons zijn dat dan lekkere gerechtjes op restaurant zonder na te denken over de calorieën. Ik ontzeg mezelf de rest niet, maar ik voel er gewoon minder behoefte aan. Ik eet waar ik het meeste zin in heb. Zo heb ik minder behoefte aan andere lekkernijen.

Probeer dit ook voor jezelf! Laat je niet gaan, maar kies waar je écht zin in hebt. Succes!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x