15 maart 2019

Vegetarische alternatieven

Ben je op zoek naar vegetarische alternatieven maar weet je niet goed of die ene groenteburger nu al dan niet gezond is? Dan help ik je graag op weg door even kort op te sommen welke (lekkere) alternatieven je vlees/vis prima kunnen vervangen.

Wat belangrijk is om rekening mee te houden, zijn de eiwitten waaruit het product bestaat. Kies voor soja-eiwitten. Dit zijn de enige eiwitten die vlees of vis kunnen vervangen. Echter, je mag best eens afwisselen tussen soja-eiwitten en bijvoorbeeld tarwe-eiwitten (zoals seitan). Er zijn zeer veel verschillende soorten eiwitten, dus variatie en afwisseling tussen de verschillende vegetarische producten is aangeraden zodat je alle eiwitten regelmatig inneemt.

1. Seitan(gehakt)

Dit alternatief vind ik persoonlijk het lekkerst. Seitan is gemaakt van tarwe-eiwitten (gluten) en bestaat in verschillende vormen: gehaktstructuur of vleesstructuur. Je kan het gewoon in de supermarkt vinden in de koelafdeling.

2. Tofu

Ik ben geen voorstander van tofu omdat ik het niet erg lekker vind. Het smaakt meer af als je het goed kruidt of marineert met sojasaus bijvoorbeeld. Tofu vind je in stukjes, in een grote blok of reeds gemarineerd.

3. Linzen

Linzen vind ik helemaal geweldig! Ze maken je maaltijd volwaardig door de eiwitten, ze vullen goed en zijn nog lekker ook! Probeer zeker eens de verschillende kleuren; je hebt groene, rode en bruine linzen. Ze zijn heerlijk in een curry! Je kan ze kopen in blik (vergeet dan niet te laten uitlekken) of gedroogd. Gedroogde linzen dien je eerst nog een halfuur te koken voor gebruik, dus de voorgekookte linzen in blik zijn dan wel erg handig.

4. Kikkererwten

De structuur van kikkererwten vind ik erg leuk. Je kan ze roosteren in de oven of pureren tot een hummus. Meestal rooster ik ze even in de oven en voeg ze dan toe aan een salade. Je kan ze ook voorgekookt in blik of gedroogd kopen. Ik vind ze gedroogd wel het lekkerst, maar dan dien je ze nog eerst 2 uur te laten weten en 1 uur te koken in water alvorens je ze kan eten.

5. Witte of rode bonen

Hoe langer ik vegetariër ben, hoe meer fan ik word van bonen. Ze bevatten veel eiwitten en de winderigheid valt best wel mee vind ik ;-) Probeer ze zeker eens te maken in een shakshuka, heerlijk!

6. Tempeh

Dit zijn samengeperste sojabonen. Je vindt tempeh in blokjes, gemarineerd of in 1 grote blok. Ik vind het vooral lekker als het een tijdje heeft gemarineerd in sojasaus met walnotenolie en wat pittige kruiden. Het is zonder marinade erg flauw van smaak. Tempeh vind ik ideaal voor toe te voegen aan een wok. Het is snel klaar en best lekker als je het even hebt laten marineren.

7. Sojaburger

Er zijn tientallen (groente)burgers die in de winkelrekken liggen. Slechts een klein percentage ervan is gezond en vervangt je dierlijke product effectief. Houd rekening met het volgende: soja-eiwit moet het belangrijkste eiwit zijn, het vetpercentage ligt het liefste onder 5 gram vet per 100 gram, liefst zo weinig mogelijk toevoegingen zoals glucose of andere vormen van suiker en geen paneermeel in de burger. Met andere woorden: moeilijk om een échte gezonde veggie burger te vinden.

8. Quorngehakt

Hier ben ik geen fan van. Ik houd niet zo van de structuur van quorn. Het ziet er uit zoals gehakt, maar ik vind de smaak wat flauw. Het bevat geen vet, dus het is wel ideaal om mee af te slanken.

Welke vind jij het lekkerste? Benieuwd of je wat hebt kunnen experimenteren met de vegetarische alternatieven 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x