12 maart 2019

Vegetarisch/veganistisch, is het wel gezond?

Ik ben 2 jaar geleden vegetariër geworden omdat ik geschrokken was van de impact op lichaam en milieu. Tijdens een extra opleiding werd toegelicht hoe de veeteelt (varkens, kippen, kalveren, koeien, ...) zo'n negatieve gevolgen heeft voor het milieu, hoeveel water er gebruikt wordt voor 1 biefstuk te kunnen kweken, hoeveel methaangas, CO2 en lachgas er vrijkomt in onze lucht, hoeveel we van het regenwoud hebben ontbost voor velden van soja om de dieren mee te voeden, enzoverder.

Dit vond ik op zich al indrukwekkend, in negatieve zin, hoe cru de mens omgaat met de aarde en de levende dieren. Maar er was nog meer. De hele zuivelproductie en visvangst heeft ook absurde vormen aangenomen. Alle plastic die in onze zeeën en oceanen aanwezig zijn, zijn onvermijdelijk ook in onze vis aanwezig. Daar bijkomstig werd er verteld hoeveel vis er wordt ingespoten met antibiotica om de kweek te verbeteren.

En dan nog niet gesproken van al de talloze filmpjes die gepost worden over dierenmishandeling.

Ik had het gevoel dat we erg egoïstisch met onszelf bezig zijn vanuit eigenbelang. Het ironische hieraan vond ik dat deze situatie helemaal geen belang meer heeft voor onszelf. We maken ons lichaam en onze geest er net ziek door. Denk maar aan de kwaliteit van alle voedingsstoffen; hoe kan deze nog kwaliteitsvol zijn als er een duidelijke overkweek is van alle diersoorten, er geen volwaardige voeding aan de dieren wordt gegeven, ze worden ingespoten met antibiotica en rondzwemmen tussen erg vervuilende plastic?

Je weet dit waarschijnlijk zelf al, maar je lichaam wordt effectief een stuk gezonder als je meer plantaardig gaat eten. Minder risico op hart- en vaatziekten, overgewicht, laaggradige ontstekingen, enzoverder. Echter, niet elke vegetariër of veganist eet gezond. Ik krijg regelmatig cliënten over de vloer die niet weten welke voedingsstoffen ze dienen te vervangen als ze niet meer dierlijk eten.

Eiwitten

De eiwitten in dierlijke producten (zuivel, vlees & vis) zijn erg goed voor het lichaam. Ze bouwen snel spiermassa op, zorgen voor de aanmaak van verschillende hormonen (dopamine, serotonine, ...) en enzymen en herstellen allerlei processen in het lichaam. De plantaardige eiwitten  zijn niet voldoende om deze processen te optimaliseren. Er is veel onderzoek gedaan naar de verschillende soorten eiwitten en daaruit is gebleken dat het soja-eiwit wél de dierlijke eiwitten kan vervangen. Dus je lichaam functioneert even goed met soja-eiwitten als met dierlijke eiwitten. Dat is de reden waarom je bv. melk kan vervangen door sojamelk. Maar denk ook aan eiwitrijke vleesvervangers zoals burgers. Deze bevatten vaak alleen maar groenten en niet de juiste soorten eiwitten. Let er dus steeds op dat je burger niet teveel vet bevat, er geen suiker aan is toegevoegd, er ongeveer 20 gram eiwitten per 100 gram in zit en het soort eiwit voornamelijk bestaat uit soja-eiwit (dit kan je nagaan in de ingrediëntenlijst).

Vitamine B12

Dit vitamine is enkel in dierlijke producten aanwezig. Dus de kans is heel groot dat je als vegetariër of veganist een tekort hebt hieraan. Dan neem je best een supplement in van Vitamine B12. Niet elk supplement is even goed opneembaar of even zuiver. Vraag dus zeker even na bij een expert.

Ik heb hierboven de twee grootste voedingsstoffen besproken die je continu dient aan te vullen als je vegetariër of veganist bent. Maar veel hangt natuurlijk ook af van je eetgedrag. Eet je vaak (veggie) fastfood, veel zoetigheden (koekjes) of ongezonde snacks (chips), dan is de kans veel groter dat je tekorten zult hebben, ook al eet je geen vlees/vis. Eet zeker niet perfect, dat doet niemand en dat hoeft ook niet voor je gezondheid. Probeer het 80/20 principe toe te passen, ook al ben je vegetariër/veganist. En niet onbelangrijk: GENIET van je eten! ;-)

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x