29 oktober 2020

Ik ben bijgekomen door PCOS

Anderhalf jaar geleden ben ik langs mijn endocrinoloog geweest voor enkele onderzoeken. Ik was continu moe en had weinig energie. Ik wist ook wel dat ik veel stress had gehad de voorbije periode, maar ik wou toch zeker zijn dat er geen andere oorzaak was. Bleek uit mijn resultaten dat mijn vrij cortisol te laag stond en niet voldoende steeg. Dit is vaak zo het geval bij burn-out. Cortisol zorgt ervoor dat je energie hebt. Dus ik besefte dat ik iets moest veranderen aan mijn werkritme en stressbeheer. Dat heb ik dan ook gedaan.

De endocrinoloog had me wel gezegd dat het zo kon zijn dat als ik zou stoppen met anticonceptie, dat mijn cortisol dan automatisch terug beter zou staan. Dus sinds eind maart ben ik gestopt met mijn anticonceptie aangezien ik 3 maanden thuis online zou werken omwille van het coronavirus.

Langzamerhand, week na week, voelde ik mijn kledij spannen. Dat vond ik best raar aangezien we eigenlijk gezonder waren gaan eten en meer waren gaan bewegen. Er kwam meer tijd vrij om uitgebreid te koken, te sporten en boodschappen te doen. We konden niet meer op restaurant gaan, dus "het goeie leven" was minder uitgesproken.

Toen ik na 3 maanden niet meer in mijn kledij paste, ben ik maar eens op de weegschaal gaan staan. Ik schrok me een hoedje, er was 7 kg bij op 3 maanden. Ik dacht eerst dat het vocht was en dat die hormonen eventjes hun weg moesten zoeken. Maar langzamerhand besefte ik dat het vet was en geen vocht. Toen ben ik toch maar langs de huisarts gegaan voor bloed te laten trekken. Daaruit bleek dat mijn leverwaarden echt veel te hoog stonden, mijn suiker te laag en mijn insuline te hoog. Daarna kreeg ik ook nog eens een heel erge rode huiduitslag waar mijn volledige lichaam vol mee stond.

Ik ben dan op zoek gegaan met verschillende artsen waar dit plots vandaan kwam. Ik ben wetenschappelijke artikels gaan opzoeken en dacht een verklaring gevonden te hebben: OESTROGEENDOMINANTIE. Na een zoveelste bloeduitslag bleek inderdaad mijn progesteron ten opzichte van mijn oestrogeen te laag te staan (waardoor je dan oestrogeendominantie hebt). Toch had ik het gevoel, tezamen met de gastro-enteroloog, dat er iets niet klopte. Na een bezoek bij mijn gynaecoloog begin oktober vielen alle puzzelstukjes samen. Daar heb ik dan de diagnose PCOS gekregen.

Ik wist, vanuit mijn achtergrond, wat PCOS is en heb vaker cliënten gehad met dit syndroom. Echter, ik had er niet bij stilgestaan dat ik dat ook wel eens zou kunnen krijgen. Ondertussen zijn we eind oktober en ben ik in totaal 12 kg bijgekomen op 6 maanden tijd (mijn gewicht is nu al een maand stabiel). Ik ben enorm opgelucht dat ik eindelijk weet wat er aan de hand is met mijn lichaam én ik heb een enorm leerrijke levensles gehad: ONVOORWAARDELIJKE ACCEPTATIE VAN MEZELF.

Dik of dun, groot of klein, ik heb voor het eerst in mijn leven écht mogen ervaren hoe het is om helemaal oké te zijn en blijven met jezelf. Ik had mij altijd voorgesteld dat er veel zou veranderen in mijn leven als ik zou bijkomen. Guess what, er is NIKS veranderd. Ik heb nog steeds dezelfde vrienden, dezelfde cliënten, dezelfde familie en dezelfde liefdevolle partner. Niemand maakt kwetsende opmerkingen en mijn omgeving is eigenlijk alleen maar bezorgd om mij hoe het met mijn gezondheid is. Het enige wat veranderd is, is mijn kleding. Ik heb enkele nieuwe kledingstukken gekocht om voorlopig verder te kunnen.

Op dit moment heb ik drie opties: ik blijf bij de pakken zitten OF ik accepteer mijn nieuwe lichaamsvorm OF ik leer eruit en doe er iets mee in mijn leven en ga ermee aan de slag op een positieve manier. Ik heb voor de derde optie gekozen. Ik ben niet bij de pakken blijven zitten en ik wil graag werken aan de PCOS stabiel te krijgen, zodat ik me hormonaal terug beter voel in mijn vel. Die kilo's gaan er dan vanzelf wel af, dat vertrouwen heb ik in mijn lichaam. En al gaan ze er niet allemaal af, het zal toch niets veranderen aan mijn leven (behalve terug in mijn kledingkast geraken, maar ook dat is slechts materie natuurlijk).

Dus concreet staat er op de planning in november een afspraak met een hormoontherapeut die me hopelijk kan verder helpen met de juiste supplementen en voeding (want ondanks dat ik er zelf veel van weet, wil ik zelf ook graag ten rade gaan bij een specialist in hormoonvoeding) en nog een afspraak bij de endocrinoloog die me eventueel nog extra advies kan geven. Ik was al 1 week begonnen met sporten onder infrarood (voor een beter spierbehoud en hoge verbranding), maar helaas door de nieuwe coronamaatregelen kan dat niet meer doorgaan. Daarnaast heb ik een enorm wijze levensles geleerd die ik nu meeneem in elke sessie die ik zal doen met cliënten.

P.s.: Gewoon houden van jezelf zoals je bent is zoveel fijner dan dénken dat je houdt van jezelf en slank zijn ;-)

Ik ben bijgekomen door PCOS

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x